שורה של חסמים מונעת מעבר לאוטובוסים חשמליים בישראל

שורה של חסמים מונעת מעבר לאוטובוסים חשמליים בישראל

ועדת הכלכלה דורשת ממשרד התחבורה לרכז את הטיפול בהסרת החסמים– כדי שניתן יהיה לעבור לשימוש באוטובוסים המונעים בגז או חשמל


ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בדוח של המשרד להגנת הסביבה שקבע כי האוטובוסים הם כלי הרכב המזהם ביותר. הדיון התקיים לבקשת ח”כ יעל כהן פארן, ח”כ דב חנין, ח”כ תמר זנדברג וח”כ יעקב מרגי שהציעו לחייב התקנת מסנני חלקיקים כפתרון ביניים להפחתת מרבית פליטות המזהמים, וקראו לעבור לשימוש באוטובוסים מתקדמים ומזהמים פחות. בדיון התברר כי חברות התחבורה הציבורית מעוניינות לעבור לשימוש באוטובוסים מונעים בגז טבעי או בחשמל, אך נתקלות בבעיות תקציביות או תכנוניות שהופכות את ההליך לבלתי אפשרי. ח”כ מרגי הדגיש כי האוטובוסים הם עדיין כלי חשוב במניעת זיהום אוויר ודרש ממשרד התחבורה לרכז את הטיפול בהסרת החסמים. עוד דרשה הוועדה לקבל ממשרד התחבורה לוח זמנים ברור לגריטת כל האוטובוסים בתקן יורו 2 ולהפחתת פליטות של האוטובוסים האחרים על מנת שיעמדו בתקן יורו 4.
ח”כ כהן פארן אמרה כי הקצב שבו הממשלה מכווינה את החלפת האוטובוסים לא מאפשר התחדשות שתוביל לעלייה באיכות האוויר. לדבריה, הפתרון האמיתי הוא מעבר לאוטובוסים חשמליים בערים, בעלות של שני מיליארד שקל בשנתיים, שיכולה לעשות מהפך באיכות האוויר. באשר לתחבורה הבין עירונית, היא קראה להעבירה להנעה בגז טבעי. ח”כ זנדברג הוסיפה כי מה שמכתיב מה יקרה בחברות התחבורה הציבורית זה המכרז הממשלתי והרגולציה הממשלתית, ובה צריך לטפל כדי לשפר את המצב. ח”כ מרגי אמר כי עבודת מטה טובה של משרדי הממשלה יכולה להדביק את הפער מול הנעשה בעולם. ח”כ חנין אמר כי ההחלטה להשעין את צי האוטובוסים על הנעה בדיזל היא מוטעית ולא מתאימה למאה ה-21, שכן הדיזל הוא הדלק המזהם ביותר. הוא הוסיף כי על הכבישים נוסעים אוטובוסים בני 20 שנה, שלא נשלחים לגריטה בגלל המחסור באוטובוסים, ואמר כי צריך לחייב התקנת לוכדי חלקיקים באוטובוסים הישנים כבר השנה.
נציג המשרד להגנת הסביבה, אמיר זלצברג, אמר כי איכות האוויר בערים לא מספיק טובה וציין כי המשרד הוציא הוראות לחברות באשר להתקנת לוכדי החלקיקים ומעבר לאוטובוסים המונעים בגז טבעי או בחשמל. עם זאת ציין כי “מתוך 16,000 אוטובוסים נגיע ל-100 אוטובוסים בגז או בחשמל. הצענו לכל מפעיל תחבורה ציבורית שירצה להפעיל 25 אוטובוסים חשמליים לקבל מענק של 400 אלף שקל לאוטובוס”, אמר. לדבריו, עד 2018 הדרישה היא שכל האוטובוסים יהיו בתקן יורו 5”.
סמנכ”ל תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי בתקופה הקרובה יוחלפו כ-200 האוטובוסים הקיימים כיום בתקן יורו 2 לאוטובוסים חדשים מתקן יורו 6, ובאחרים יותקנו לוכדי חלקיקים.
ח”כ יעקב  אשר סיכם את הדיון וציין כי תחבורה ציבורית היא חשובה במניעת זיהום אוויר, שכן כל אוטובוס מחליף שיירה של מכוניות. עם זאת הוסיף כי הוועדה דורשת ממשרד התחבורה לרכז את פעילות כל הגורמים הרלוונטיים כדי להסיר חסמים ולפעול לכך שחברות התחבורה הציבורית יוכלו להצטייד באוטובוסים מונעי חשמל או גז טבעי. עוד דרשה הוועדה ממשרד התחבורה להביא להתקנה מידית של לוכדי חלקיקים באוטובוסים הישנים ולהעבירם לתקן יורו 4 בהקדם. אשר הוסיף כי הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה גם תוכנית עבודה לגריטה של כל האוטובוסים בתקן יורו 2.










פי.סי.חץ