הממשלה דחתה את ההכרעה על התוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר

הממשלה דחתה את ההכרעה על התוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר

ללא התוכנית יעלו הנזקים הבריאותיים מזיהום אוויר למשק 7.8 מיליארד שקל עד 2015

למרות שקוצצה בכ-70% התוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר לא אושרה עדיין על ידי הקבינט החברתי-כלכלי וההכרעה בנושא הועברה לממשלה בשל המחלוקת בין שרי האוצר והגנת הסביבה. לפי חישובי המשרד להגנת הסביבה, ללא התוכנית יעלו הנזקים הבריאותיים מזיהום אוויר למשק 7.8 מיליארד שקל עד 2015 וכ-8.5 מיליארד שקל עד 2020.
על פי חוק אוויר נקי הממשלה הייתה מחויבת לאשר עד תחילת 2012 את התוכנית שהוצגה בחודש דצמבר, ונועדה להפחית עד 2020 את זיהום האוויר מתחבורה, תעשייה, משק האנרגיה ומשקי הבית, בעלות כוללת של 690 מיליון שקל. בעקבות ההתנגדות העזה של משרד האוצר, תקציב התוכנית קוצץ ל- 225 מיליון שקל ותוחלתה קוצרה בארבע שנים ל-2016. 
הקיצוץ האדיר בתקציב הוביל להקטנתם של סעיפים רבים בהצעה החדשה. התוספת לתכנית הגריטה של כלי רכב ישנים למשל, צומצמה מ- 120 מיליון שקל ל- 35 מיליון שקל עד 2013. כתוצאה מכך הוצאו מתוכנית הגריטה כלי רכב מסחריים ישנים מונעים בדיזל ובמשקל של עד 3.5 טונות, בעלות שנתית כוללת של 90 מיליון שקל.
בנוסף, בוטל תקצוב הקמת מרכז ניטור ארצי למזהמים במשרד להגנת הסביבה, בעלות 32 מיליון שקל ב-2012, ו-22 מיליון בכל שנה בין 2013 ל-2016. עוד בוטלו תמיכה שתוכננה לקרן שתקדם הצטיידות באוטובוסים המונעים בגז טבעי, קביעת תעריפים מופחתים לכלי רכב מרובי נוסעים ולתחבורה ציבורית בכבישי ונתיבי אגרה, הטלת פחת מואץ על מוניות היברידיות, בחינת חלופות להטבות שמקבלים עובדי מדינה בכפוף לבעלות על כלי רכב, ובחינת אמצעים לצמצום הנסועה ברכבי ליסינג.
סעיף עידוד המעסיקים לצמצום נסועת העובדים הועלה אומנם מ-60 מיליון שקל ל-107 מיליון, אולם התקציב לשלוש השנים הקרובות קוצץ ל-49 מיליון, כשהשנה מוצע להקדיש לנושא 8 מיליון שקל בלבד. 
בוטלו גם הוספת שיקול סביבתי בתכנית העידוד של משרד התמ"ת להעברת מפעלים לפריפריה, סעיף לעידוד מפעלים להקים מתקנים המאפשרים לצמצם את צריכת האנרגיה והזיהום שנגרמים בתהליכים תעשייתיים, וגם בדיקה ויישום של הפנמת עלויות חיצוניות של זיהום אוויר בשיקולי ההעמסה של מנהל המערכת בחברת החשמל בוטלו. 
בחודש פברואר הגישו עמותת אדם טבע ודין והקואליציה לבריאות הציבור עתירה לבג"ץ במטרה לחייב את הממשלה לקיים את החוק ולאשר לאלתר את התוכנית הלאומית למניעת זיהום אוויר. בג"ץ קיבל את עמדת העותרים בחודש יולי האחרון והורה לממשלה להתכנס ולהכריע בעניין אישור התוכנית הלאומית למניעת זיהום אוויר. 
עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל 'אדם טבע ודין', "שר האוצר אינו מבין שאנו עוסקים בדיני נפשות והוא יהיה האחראי לכך שהעדר תקציבים מתאימים להתמודדות עם זיהום האוויר בישראל יוביל ליותר מחלות, ליותר מקרי מוות ולהפסדים של מיליארדי שקלים במשק הישראלי".










פי.סי.חץ